Приморський бульвар у Одесі

Історія

Площа Армана де Рішельє на одеському Приморському бульварі Площа Армана де Рішельє на Приморському бульварі Одеси

Качибей, Куджабей, Гаджибей, Хаджибей, Аджиюей …- так багато імен у попередника Одеси – греко-татарського поселення з морською пристанню, яке XІV столітті вело активну торгівлю з Європою і Азією. Але через сторіччя активність поселення поступово сходить нанівець в наслідок дій Мехмеда II Завойовника (1432 – 1481) щодо обмеження чорноморської торгівлі Великого князівства Литовського за допомогою стягування данини з судів, що проходили через Босфор, та розграбування кочовиками при потуранні Туреччини.

Незахищеність зручно розташованого портового поселення, яке потрапило під вплив Порти за три століття до того, почала турбувати османських правителів лише в XVIII з посиленням експансії Московії в Північному Причорномор’ї, в наслідок чого в 1764 році на місці нинішнього одеського Приморського бульвару на високому березі Хаджибейської затоки на руїнах стародавньої фортеці починається будівництво нових укріплень, які отримали ім’я Єні-Дунья (Новий світ).

Протягом російсько-турецьких воєн 1768 – 1791 років фортеця піддавалася численним атакам, переходячи з одних рук в інші, але за результатами Ясського мирного договору (29 грудня 1791 року) всі території між Південним Бугом та Дністром, в тому числі і розташована на місці нинішнього Приморського бульвару Єні-Дунья, відійшли до Російської імперії.

Ліхтар на Приморському бульварі Одеси Ліхтар на одеському Приморському бульварі

За наказом Олександра Васильовича Суворова (1730 – 1800) у 1793 році починається модернізація фортеці під керівництвом Франца Павловича де Волана (1752 – 1818), після завершення якої Хаджибей захищали п’ять бастіонів, оснащені 120 знаряддями. З відсуванням кордонів Російської імперії до Дунаю, фортеця втратила своє стратегічне значення і була скасована, а час не залишило від неї і сліду.

Так що в перші десятиліття XIX століття територія головної міської морської брами представляла собою дику суміш з руїн колишніх укріплень, тимчасові військові казарми з польовим шпиталем на місці Воронцовського палацу, пекарнею і полковою церквою, а так само самобуду перших поселенців.

Питання розробки плану організації простору майбутнього бульвару було піднято ще в 1818-ому (був підписаний, але не затверджений), тому генерал-губернатор Бессарабії граф Михайло Семенович Воронцов (1782 – 1856), котрий купив за рік землю у поміщика Н.Куліковського велику земельну ділянку на вершині плато знав, що робив.

Після офіційного затвердження зволенням Олександра I (1777 – 1825) проекту забудови Хаджибейського бульвару Шарля Мішеля Потьє (1783 – 1855) в 1822-му в найкоротші терміни він стає самим привілейованим місцем в місті, а після очищення, засипки гравієм і висадки перших дерев вартість землі тут злітає до небес.

Вид на порт з Приморського бульвару Одеси Вид на порт з одеського Приморського бульвару

Стараннями Воронцова бульвар під ім’ям Нового отримує перше в імперії асфальтове замощення в обрамленні стрункою зелені як вінчальної корони головної морської брами Одеси – Потьомкінських сходів (1841-ий), ставши зосередженням суспільно-політичного життя з фешенебельними готелями, адміністративно-комерційним центром і особняками найіменитіших громадян.

Чергова російсько-турецька війна за Чорноморське панування завдала свій смертоносний удар не по Московії, а по багатостраждальній українській землі, коли 10 квітня 1954 року англо-французька ескадра обстріляла одеський Приморський бульвар, забудова якого була основною ціллю. Тільки в Воронцовський потрапило близько двохсот ядер і дві конгреновие ракети.

Звичайно відновлення зеленої перлини стало одним з першорядних завдань військово-адміністративної влади міста. Так що в лічені місяці вона придбала свій практично первозданний вигляд.

Для демонстрації своєї відданості престолу з найвищого схвалення з Петербурга серце міста, що двадцять років носило ім’я Міського, було перейменовано на честь брата імператора Миколи Миколайовича (1831 – 1891), котрий якийсь час проживав в Одесі в якості головнокомандувача Дунайської армією.

Одеський Приморський бульвар Приморський бульвар Одеси

Доленосні події в історії країни ознаменувалися для бульвару низкою змін назв: після революції 1917 року він отримав ім’я комісара-анархіста Олександра Фельдмана ( – 1919), румунська окупація повернула колишнє Миколаївське ім’я, а звільнення в 1944-ому нагородила перлину міста-героя її нинішнім найменуванням – Приморський бульвар, в якості якого він існує і донині.

Архітектура

Прикриваючий від морських вітрів стару частину міста, споруджений на високому березі Одеської затоки, бульвар не великий (його протяжність всього п’ятсот метрів). Він простягається від Воронцовського палацу до будівлі Міської ради з пам’ятником на напівкруглої площі першому градоначальнику Одеси.

Молоді каштани і липи поповнили в 70-і роки ХХ століття чотири струнких ряди платанів та кленів, що прикрашають алеї бульвару з початку XIX століття.

Визначні пам’ятки бульвару

Статуя герцогові Арману де Рішельє в Одесі Одеська статуя герцогові Арману де Рішельє

Археологічний музей. Під час реконструкції бульвару в 2008 році, після того як зняли асфальтове покриття, в землі були виявлені сліди датовані приблизно VI – V до н.е. культури, тісно пов’язаної з грецькою, а також залишки фортеці Єні-Дунья. Однак було вирішено не проводити подальших археологічних досліджень, бо це потребувало б демонтажу всього бульварного покриття, а місце виявлення артефактів накрити скляним куполом, створивши міні-музей.

Пам’ятник герцогу де Рішельє. Спрямувавши свій погляд на творіння своїх рук – одеський порт – дивиться, одягнений в римську тогу бронзовий пам’ятник герцогу де Рішельє (1766 – 1822) – першого градоначальника Одеси – з символами торгівлі, правосуддя та землеробства в руках. Пам’ятник, споруджений в 1826 – 1828 роках на кошти вдячних городян за проектом архітектора Авраама Івановича Мельникова (1784 – 1854) і скульптора Мартоса Івана Петровича (1754 – 1835), замикає з боку міста площу з двома напівовальним фасадами будівель присутніх місць (20-ті роки ХІХ століття).

Перша електрична підйомна машина (на той час фунікулер) зв’язала Миколаївський з набережною в 1902 році і, пропрацювавши до 1969-ого, була замінена на новий, який оновили вже в 2005-ому.

Додаткова інформація

Адреса: Україна, Одеська область, м. Одеса, бульвар Приморський.

Посилання

Як дістатися

Автотранспортом по трасі Е95 (Київ – Одеса), Е87 (Одеса – Ізмаїл – Рені), Е58 (Одеса – Миколаїв – Херсон – Мелітополь – Маріуполь), потім від Катерининської площі (спуск Маринеско – вул. Софійська – вул. Преображенська – вул. Буніна – вул. Пушкіна) до пішохідного Приморського зі статуєю де Рішельє в центрі.

Громадським транспортом до Одеси, потім в старе місто, центром якого є Приморський бульвар.

Вікторія Шовчко

Переглянути розташування Приморський бульвар у Одесі на мапі

Обговорити статтю в спільноті

Поділитися в FacebookДодати в TwitterДодати в Telegram