Гітлер чи Росія на службі у Одеси

Колоритна чорноморська перлина-Одеса, яку взимку 2022 — 2023 разом з іншими українськими містами і селами підступні московські окупанти у будь-який спосіб намагалися зломити і підкорити, порушивши всі писані і не писані міжнародні правила і закони ведення війни, в тому числі руйнуванням ракетними обстрілами критичної цивільної інфраструктури електро-, тепло-, водо- та газопостачання. От тільки Кремль не вивчив український урок; план не спрацював.

Масштабне тривале знеструмлення, а разом з ним і зупинка всіх інших комунікацій Одеси вже було в не такому далекому 1975-ому, коли крижаний дощ, мінусова температура та сильний вітер пообривали дроти, і армагеддону від того не сталося. В той листопадовий одеський апокаліпсис для живлення міста був вигаданий дотепний план заживити частину міста від двигунів пришвартованих в одеському порту кораблів. В числі яких був і лайнер «Росія» з шістьма дизель-генераторами МАН на борту. Цікаво, що судно з такою назвою тоді було одним з рятівників чорноморської перлини та її мешканців від холоду, в той час як країна з такою ж назвою через чотири десятиліття здіснить чисельні спроби зробити рівно протилежне. Можливо тому, що під фальшивою назвою ховається та сама людиноненависницька кровожерлива золотоординська Московія?

А можливо тому, що взагалі-то «Росія» — було не справжнім ім’ям того корабля. Адже насправді дизель-електрохід був дітищем гамбурзької «Дойче-Вверф» зразка 1938 року і зійшов зі стапелів під офіційною назвою «Patria», розпочавши свій перший рейс Німеччина — Панама 27 серпня. Другу світову він пройшов в якості нацистської плавбази, а її кінець зустрів у Фленсбурге разом із кабінетом Деніца (офіційного спадкоємця влади Гітлера). Далі будуть річне англійське підданство під ім’ям «Empire Welland» та репараційна передача вже в якості «Росії» до складу Чорноморського пароплавства з пропискою в порту Одеси, під прапором якого він служив до свого продажу Японії в якості металобрухту в 1985-ому

І хоча документальна історія судна буцімто ясна, його багата на події доля подарувала безмежне поле для міфів, легенд та переказів, які починаються від самого моменту його появи на світ. Навіть первинна назва «Patria» вважається не його першим ім’ям, начебто ще до кінця ХХ століття було чимало живих свідків того, що на стапелях лайнер носив ім’я німецького диктатора Адольфа Гітлера (хоча в цьому він змагається з іншим німецьким лайнером «Вільгельм Густлофф»), а ще ходять чутки, що саме його комфортабельні каюти стали підмостками для однієї з останніх сцен драми під назвою «Друга світова війна» — нібито тут в травні 1945 року був чи-то підписаний акт капітуляції німецького воєнно-морського флоту, чи проведений арешт самого гросс-адмірала Деніца, а можливо в одній з кают застрелився адмірал фон Фрідебург перед обличчям арешту союзниками.

Ще з цікавинок корабля варто відмітити його конструкцію із заземленим нейтралом самого дизель-електрохода та факт використання корабля під час його рейсу Ялта — Новоросійськ у ніч на 7 серпня 1967 року двома сміливцями-втікачами з московської окупації, які зпустили з його борту гумовий човен, щоб через дев’ять днів і треста кілометрів невідомості отримати жаданої волі на турецькому березі.

26-02-2023 Вікторія Шовчко

Обговорити статтю в спільноті

Поділитися в FacebookДодати в TwitterДодати в Telegram

Коментування цієї статті закрите.