Історія
![Полтавський будинок з медальйонами](https://zabytki.in.ua/images/5366t.jpg)
Красуня-Полтава на початку прогресивного ХІХ століття, наслідуючи європейській моді почала поступово причепурюватися у вишукано-класичні шати руками власників своїх садиб, які в суперництві за лаври переможця в неоголошеному конкурсі на звання найвишуканішої споруди замовляли архітекторам найвибагливіші проекти, адже їхня домівка була не тільки візитівкою, а й статусною вітриною сім’ї.
Одне місцерозташування поруч витонченістю Спаської церкви в затишку старовинного міського центру зводило власників садиби поруч в ранг полтавської еліти. Хоч достеменно і невідомо чи саме першим відомим господарям земельної ділянки ліворуч від храму з родини Параскевичів належить право називатися творцями знаменитої будівлі на розі сучасних Спаської та Соборної.
Через відсутність детальних документів з міського архітектури та благоустрою класична одноповерхова споруда з великим медальйоном на чолі оповита великою кількістю легенд та домислів, а ніж історичних фактів, народжених скоріш візуальним асоціативним рядом пов’язаним з зображенням ножиць в тій розетці, з якого одні роблять висновок про кравецьку спеціалізацію господаря, інші ж — шукають сенс в приналежності до якоїсь таємної ложі накшталт масонської (не дарма ж ножиці згадуються в храмі Соломона).
![Кутові ризаліти полтавського будинку з медальйонами](https://zabytki.in.ua/images/5367t.jpg)
Так само за завісою таємниці лишаються підстави на яких в 1837-ому садиба «кравця» опиняється у власності одного з представників видатної полтавської сім’ї Беляєвих, який теж претендує на авторство однієї з найстаріших полтавських архітектурних пам’яток. Адже в сучасних полтавських документах її спорудження датується дуже умовно серединою XIX століття. Причому саме у власності сім’ї Біляєвих садиба знаходилася доволі тривалий термін (десь півсторіччя).
Потім будуть зміна власників, і Перша світова 1914 — 1918 років, в яку втягне окуповану Україну романівська Московія. Війна поховає під своїми руїнами царський дім, а разом з ним весь старий світоустрій, привівши до влади озброєний скажений московський люмпен, який після привласнення всієї приватної та державної власності попередніх часів проголосить диктатуру пролетаріату на українських землях.
У полтавського будинку з медальйоном в період інтербелуму з’явиться новий іменитий власник, яким стане відомий полтавський маляр, викладач місцевого Інституту сільськогосподарського будівництва та Обласного будинку народної творчості, Соломон Розенбаум (1885 — 1941). Саме тут, на власному подвір’ї трагічної осені 1941 відомий художник, творче надбання якого червоні ради кинули напризволяще, а без нього він не зміг евакуюватися, знайшов свою смерть від рук німецьких окупантів.
![Розетка з ножицями (медальйон) на Соборності 12 в Полтаві](https://zabytki.in.ua/images/5368t.jpg)
Зміна часів, нові господарі… і знов значуще ім’я серед них – на деякий час в цих стінах за сучасною Соборності 12 оселяється викладач фізичного виховання Полтавського національного технічного університету та голова обласної федерації важкої атлетики, Альберт Штахман.
З відновленням української Незалежності в 1991-ому та присвоєнням будинку з медальйонами лише два роки по тому статусу пам’ятки архітектури місцевого значення для споруди почалися важкі часи — дії власника без огляду на накладені обмеження за три десятиліття довели його майже до стану руїни, поки на початку 2020-х у справу не втрутилася влада і суд, подарувавши історичному об’єкту надію на порятунок.
Архітектура
Складнопрофільний кутовий периметр споруди під сучасним №12 зумовлений чисельними анахронічними прибудовами більш пізніх часів, виконаними без урахування історико-культурної цінності об’єкту в характерному пізньокласичному стилі з використанням великих розеток (медальйонів), як головної архітектурної родзинки при всьому багатстві використаних прийомів.
![Західний ризаліт будинку на полтавській Соборності 12](https://zabytki.in.ua/images/5369t.jpg)
Власний неповторний стиль тинькованих фасадів створений завдяки методу розбивки на дзеркала широкими рустованими та ширинковими пілястрами, профільованими лиштвами з домінантою замкового каменю та коробовими брівками на імпостах, використанням ширинок і табличок в різних інтерпретаціях вільного підвіконного та фризового простору, тригліфів зовнішнього кута (можливо втрачена його декоративна надбудова-завершення) та складнопрофільного лобового карнизу.
Чотири ризаліти з арковим завершенням люнетів над трикутними сандриками та складним малюнком витончених ліній тимпану в профільованих архівольтах акцентовані великими розетки рослинного орнаменту із символічними зображеннями ножиць (ті самі, так звані «медальйони»).
Додаткова інформація
Адреса: Україна, Полтавська обл., м. Полтава, вул. Соборності, 12.
Як дістатися
Автотранспортом по трасі М03 (Е40) (Київ – Полтава – Харків). Містом вулицями: Європейська — Соборності, на початку останньої (другий квартал) ліворуч від Спаської церкви розташований будинок з медальйонами.
Громадським транспортом до станції Полтава, а далі — міським до зупинок «Сонячний парк» або «Площа Соборності, між якими по парному боку вулиці розташована пам’ятка архітектури.