Zabytki.in.ua
Пам'ятки України

Мерефо-Херсонський міст у Дніпрі

Історія

Залізобетонні арочні конструкції дніпропетровського Мерефо-Херсонського мосту Залізобетонні арочні конструкції Мерефо-Херсонського мосту Дніпропетровська

Ідея спорудження другого за часом, але першого по величі і красі мосту, який зв’язав би два береги Дніпра в Катеринославі, виникла в 1912 році. Цього настійно вимагало збільшення вантажопотоку на Катеринославській залізниці.

Протягом двох років у рамках проекту, створеного інженером-мостобудівником Григорієм Петровичем Передерієм (1871 – 1953), були зведені двадцять дві опори Мерефо-Херсонського мосту через Дніпро.

Перша світова війна (1914 – 1918) внесла свої корективи у подальшу долю проекту зі створення ажурною металевою арки: не дивлячись на установку інших опор (до 1916 року), будівництво моста було законсервовано.

Революція 1917 року і наступна за нею Громадянська війна (1917 – 1923) загальмували розвиток промисловості та науково-технічного прогресу. Проект залишався замороженим.

Повторно питання про спорудження другого мосту, вже в Дніпропетровську, виникло в 1929 році, коли після тягот війни промисловість почала підніматися з руїн і вантажообіг по залізницях – основним транспортним артеріям величезної країни під назвою Радянський Союз (1922 – 1991) – відновився.

Дніпропетровський Мерефо-Херсонський міст Мерефо-Херсонський міст Дніпропетровська

Споруди Мерефо-Херсонського мосту за проектом Миколи Михайловича Колоколова, який переміг у всесоюзному конкурсі з точки зору економічної та естетичної доцільності, відновилося в 1931 році як одноярусної суцільнолитий залізобетонної конструкції. Будівельникам знадобився лише рік з невеликим, щоб урочисто відкрити арочну залізничну артерію в Дніпропетровську через могутній Дніпро (21 грудня 1932 року).

Під час другої світової (1939 – 1945) Мерефо-Херсонський міст поніс значних втрат, в наслідок чого його відновлення обійшлося в суму п’ятдесяти мільйонів рублів.

І зараз міст є однією з основних залізничних артерій Дніпра, без ажурних арок якої городяни вже не уявляють міста.

Архітектура

У первинному варіанті (1914) Мерефо-Херсонський міст повинен був стати двох’ярусною металевою арочною конструкцією з міським (трамвайна колія і пішохідні доріжки) першим ярусом і залізничним – другим. З даного проекту була реалізована тільки перша частина – споруджені всі опори майбутнього мосту.

Малі арочні конструкції дніпропетровського Мерефо-Херсонського мосту Малі арочні конструкції Мерефо-Херсонського мосту Дніпропетровська

Реалізація нового проекту другого мосту Дніпра з використанням результатів першого етапу будівництва (1932), породила симбіоз тридцяти п’яти залізобетонних арок і двох металевих прольотів (по 52 м) загальною протяжністю 1610 м.

Завершальним (на сьогоднішній день) етапом у формуванні вигляду Мерефо-Херсонського мосту стала реконструкція в післявоєнні роки, в ході якої його привели у відповідність з початковим проектом Колоколова – міст позбувся металевих прольотів.

Зараз цей арочний міст у місті складається з перекриттів лівобережжя, залізобетонних арок над основним руслом Дніпра, малих аркових прольотів Монастирського острову і правобережжя та трьох з’єднувальних прольотів в парку імені Шевченка.

Додаткова інформація

Місце знаходження: Україна, Дніпропетровська обл., м. Дніпро, ул. Січеславська набережна / Монастирський острів.

Як дістатися

Автотранспортом по трасі Е 50 (Ужгород – Тернопіль – Хмельницький – Вінниця – Кіровоград – Дніпро – Донецьк), а потім до Січеславкой набережній в центральній частині Дніпропетровська.

Громадським транспортом по залізниці до Дніпропетровська, а потім до Січеславкой набережній в центральній частині Дніпро.