Трамвай Євпаторії

Історія

Євпаторійський трамвай
Трамвай Євпаторії

Підкріплений медичними доводами бурхливий розвиток Євпаторії на початку ХХ століття, як лікувально-кліматичного курорту, послужив основною першопричиною для появи на вулицях міста напередодні курортного сезону 1914 року дива техніки під назвою трамвай.

А так як будівництво першої лінії між центром міста (Театральна площа) і Мойнакською грязелікарнею, яка була основним оздоровчим закладом для заможної публіки, будувалася за німецьким проектом, то ширина її колії відповідала європейському стандарту – 1000 мм. У якості ж пересувного составу на той момент використовувалися двовісні електричні моторні вагони, створені на Митіщинському машинобудівному заводі, з причіпними вагонами одеської конки.

Через рік, в 1915-му, залізничний шлях з’єднав місто з великою землею віткою Сарабуз (нині Острякове) – Євпаторія, що стало приводом для відкриття другої лінії трамвая, яка протягнулася від нового залізничного вокзалу до вже існуючої лінії. А трохи згодом продовжені трамвайні колії об’єднали нову частину міста зі старою (від міського Театру до вул. Сімферопольської) і центр з пляжем (вітка Мойнаки – вул. Гоголя).

У роки Громадянської війни (1917 – 1920) всі двадцять дев’ять одиниць трамвайного парку Євпаторії стали на прикол, відновивши свій рух лише з остаточним встановленням радянської влади і відносного мирного укладу на півострові.

Євпаторійський трамвайто. Маршрут № 2. Вулиця Кірова
Трамвай Євпаторії (вул. Кірова)

З руйнівними ж наслідками Другої світової, що бушувала в Криму в 1941 – 1944 роках, для трамвайного господарства впорається Євпаторії вдалося лише через п’ять років після закінчення військових дій – повністю відновилося руху по всіх довоєнних маршрутах тільки на початку 50-х років.

Ще через п’ять років трамвайний парк почав оновлюватися, коли на зміну давно застарілим вагонам початку століття прийшли спочатку чотири новеньких КМ і КП Коломненського паровозобудівного заводу (1955), а потім почалися поставки імпортних вузькоколійних вагонів підприємства VEB Waggonbau Gotha (м. Гота, колишнє НДР), кількість яких за період з 1957 по 1964 збільшилася до сорока трьох одиниць різних модифікацій.

Вже на початку 70-х років ХХ сторіччя Євпаторія могла похвалитися повністю заміненим пересувним составом ТУ. Але розвиток міста курорту вимагав логічного продовження у вигляді нових трамвайних віток. І такі лінії були запущені в експлуатацію: перша, на цей раз з’єднала кільце на Сімферопольській вулиці і Новий пляж в 1983 році, а друга, що простягнулася від існуючої центральної лінії до нових північно-західним мікрорайонах (кільце на пр. Перемоги) — на початку 1991-ого.

Новий маршрут і збільшення навантаження на вже існуючих викликали гостру необхідність у збільшенні одиниць техніки, але так як виробництво в НДР було згорнуто, то новий замовлення надійшло вже з Чехії із заводів АТ «ЧКД Татра». Всього до початку 90-х ХХ століття в місто на березі Каламітської затоки було поставлено сімнадцять вагонів моделі KT4SU.

Трамвайний шлях вузькоколійки Євпаторії
Трамвайний шлях євпаторійської вузькоколійки

Потім на Кримський півострів прийшли важкі роки перших кроків України на шляху незалежності (90-ті роки ХХ століття), коли фінансування євпаторійського трамвайного управління зійшло нанівець. Трамвайний маршрут № 4 на Новий пляж був закритий, а існуючий парк техніки не тільки не оновлювався, але навіть не проходив планових ремонтів. При всій тяжкості положення в 1997 році для підтримки падаючого престижу цього міського виду транспорту був запущений розважальне-екскурсійний маршрут № 5.

Лише з приходом нового тисячоліття положення трамвайного господарства почало покращаться – були вишукані кошти на проведення капітального ремонту двох вагонів у м. Донецьк, доставку двох списаних, як морально застарілі, вагонів з Німеччини, придбання у Львові службового універсального вагона Gotha T57, поточний ремонт всього іншого наявного в наявності пересувного составу.

І тепер євпаторійський трамвайчик, як один із символів міста, є невід’ємною частиною його буденно-курортного життя.

Архітектура

Поряд з ще трьома містами України (Львів, Вінниця та Житомир) Євпаторія володіє унікальним одноколійним (на більшій протяжності ліній) вузькоколійним (ширина – 1000мм) трамвайним господарством з пересувним составом у двадцять чотири одиниці, що нараховує п’ять маршрутів.

Євпаторійський трамвайний маршрут № 2 (вулиця Пушкіна)
Трамвайний маршрут № 2 Євпаторії

Маршрут №1 – найстаріший і довгий за протяжністю з’єднує північно-західну мкр Супутник-2 (пр. Перемоги) і східну (Сімферопольське кільце) частини міста. Його протяжність становить вісім кілометрів і налічує двадцять одну зупинку.

Маршрут №2, що пролягає вздовж курортної зони Євпаторії в новій частині міста з її санаторіями (міський Театр – Грязелікарня Мойнаки), має 4 760м шляху і дванадцять зупинок. При цьому остання частина його шляху (дві зупинки) зливається з маршрутом №1.

Маршрут №3, який направляється від залізничного вокзалу до готелю «Україна» (пересадка на трамвайний маршрут № 1), складає в довжину всього в 1 150м і має чотири зупинки.

Маршрут №4 з’єднує місто (Сімферопольське кільце), де можна пересісти на маршрут № 1, і новий пляж «Золоті піски». Він функціонує лише в перебіг курортного сезону.

Пам’ятки

Трамвай бажань (друга назва маршруту № 5) – екскурсійне-розважальний центр на колесах, який курсує вузькоколійкою міського трамваю, де за вікнами пролітає, лише залишаючи за собою муаровий слід спогадів і відчуттів, відбита в архітектурних пам’ятках історія Керкинітіди, Гезлева, Євпаторії…

Додаткова інформація

Місце знаходження: Україна, АР Крим, м. Євпаторія.

Як дістатися

По трасі Р25 (Сімферополь – Саки – Євпаторія) / Т0111 (Роздольне – Євпаторія) / Т0108 (Чорноморське – Євпаторія) до Євпаторії.

Громадським транспортом до вокзалів Євпаторії. Кінцева трамваю знаходиться поруч.

Вікторія Шовчко

Обговорити статтю в спільноті