Новий шлюз Запоріжжя

Історія

Вежа управління запорізького Нового шлюзу
Вежа управління Нового шлюзу Запоріжжя

Його історія – шлях чесного трудівника, який не одне десятиліття вірою і правдою служить судноплавству по Дніпру. При цьому його хроніки почали складатися в далеких запорошених пилом кабінетах петербурзьких чиновників царської Росії початку ХХ сторіччя, в пекельних муках роботи будівництва ДніпроГЕС 1930-х, у димі вибухів Другий світової… задовго до проходження першого судна з верхнього б’єфу в нижній через його величезну камеру.

Проблема усунення Дніпровських порогів для забезпечення вільного судноплавства по головній річковій транспортній артерії України завжди стояла перед владою на першому плані. Тому, коли побудований разом із запорізькою гідроелектростанцією 1932-го Старий трикамерний шлюз перестав наприкінці 1960 років задовольняти його потреби (довжина кожної камери першої споруди не перевищувала ста метрів, при значно збільшених габаритах суден класу ріка-море, що складали 118м), в дію тут же був запущений проект розширення гідровузла.

Будівництво, що проводилося в рамках спорудження другої черги ДніпроГЕС, урочисто відсвяткували всім містом перерізанням червоної стрічки 5 листопада 1980 під неспішний хід першого судна – теплохода «Ярослав Галан»; і з тієї пори рух через Новий запорізький шлюз, що став сьомим на Дніпрі, не зупинявся а ні на хвилину, щоб зв’язати воєдино північ і південь української землі. Його роль не втратила актуальності і в XXI сторіччі, лише збільшившись з закриттям на ремонт старої частини гідровузла в 1993 році.

Архітектура

Вихід у нижній б'єф із Нового шлюзу Запоріжжя
Вихід із запорізького Нового шлюзу

Розташований між лівим берегом і зеленим островом, утвореним в ході затоплення річкових порогів, новий шлюз являє собою монументальну споруду з двома воротами (головні вагою 124т, нижні – 775т) та однією камерою доваженою триста метрів. Остання має ширину надводної частини 19,8м і звужується до 18м біля дна. Загальна висота камери в 50м робить цю гідротехнічну споруду найглибшою у світі.

Загальний перепад рівнів в камері, товщина стін якої варіюється від 15 м (права) до 30м (берегова), складає близько 35м, що збільшило швидкість шлюзування у порівнянні зі старою частина в три рази до двадцяти хвилин. При цьому вода надходить у шлюз і йде з нього самопливом без застосування насосів. А для зручності швартування суден в її стінах на поплавцях влаштовані спеціальні гаки.

Додаткова інформація

Місце знаходження: Україна, Запорізька обл., м. Запоріжжя, гребля ДніпроГЕС.

Посилання

Як дістатися

По трасах Е105 (Харків – Запоріжжя – Мелітополь – Чонгар – Сімферополь) / Н08 (Дніпропетровськ – Запоріжжя) / Н23 (Кривий Ріг – Нікополь – Запоріжжя) / Р37 (Бердянськ – Запоріжжя) / Т08 03 (Маріуполь – Запоріжжя). У місті прямувати головною (Космічна – Леніна – Гребельна – Каширське шосе), яка проходить через ДніпроГЕС. Шлюз знаходиться в східній частині його гребли біля лівого берега.

У Запоріжжі їхати громадським транспортом, який прямує уздовж пр. Леніна до центральної площі Запоріжжя або зупинки «ДніпроГЕС», а потім до Нового шлюзу.

Вікторія Шовчко

Переглянути розташування ДніпроГЕС на мапі

Обговорити статтю в спільноті