Грандіозна споруда, яка одним існування вписала своє ім’я в історію України в якості найвищої подібного типу в країні, і це без урахування архітектурної цінності з приділенням уваги кожній найменшій дрібниці, не дивлячись на промислове призначення.
Велич, як наочне втілення високого статусу господарів та їхньої поваги до праці робітників, які його забезпечили, а естетична досконалість – маленький рукотворний штрих в загальній гармонії всесвіту.
Неоренесансна перлина, загублена серед зеленого оксамиту старого парку, в гущавині гілок якого шепочуть німецькою тіні підзабутого щасливого менонітського минулого міста з зовсім іншим, не українським ім’ям Гальбштадт.
Печальна історія архітектурного шедевру, який потрапивши до рук неосвіченого червоного люмпену підійшов до самої межі прірви свого небуття, щоб дивом врятуватися волею долі.
Альма-матер менонітської освіти на українській землі, яка за століття свого існування змінила три своїх фізичних іпостасі, але так і залишилася центром просвіти німецької діаспори попри всі примхи окупаційної царської влади.
Велична споруда, як найкращий взірець класичних традицій в українській глибинці, що своєю показовою вишуканістю полонила серця неосвічених борців світового пролетаріату.
Початок однієї маленької імперії, яка щасливо існувала багато десятиліть з блискучими перспективами на майбутнє, поки московська окупаційна влада не перекреслила всі сподівання в своїй одвічній жазі світового панування.
Скромне нагадування про ті далекі часи, коли менонітська колонія на українській річці Молочній тільки починала свій шлях до успіху, коли попереду ще були достаток, мир і спокій, коли не вірилося, що одного разу всьому цьому благополуччу прийде кінець.
Освіта і наука, як головний безпомилковий індикатор ступеню розвитку суспільства у всі часи вимірювався доступністю цих двох категорій для осіб жіночої статі, роль яких віками намагалися звести до рівня простих домогосподарок з обмеженими правами.
Охайна маленька червона перлина в білому мережеві декору, яка гордо пронесла свою просвітницьку місію крізь темні часи радянського мороку, щоб зберегти для нащадків пам’ять про українських німців.
Одне з породжень бунтівного прогресу, який досяг свого піку на українських теренах на початку ХХ століття, щоб впасти на саме дно безодні середньовічного рабського мракобісся під червоними прапорами, хоча останнє і не нехтувало досягненнями попередніх часів.
Відмінний взірець охайної німецької промислової забудови з її раціональністю планування та ґрунтовністю спорудження, які забезпечили його протистояння нищівному господарюванню московських окупантів та двом розв’язаним ними світовим війнам.
Одно з дітищ міцної менонітської громади, яке пережило темні радянські часи і дві світових війни в майже не займаному вигляді, щоб зберегти нагадування про тих, хто стояв у витоків існування ошатного німецького містечка на берегах української річки Молочної.
Діамант українського бароко на тлі білого мережива приватної житлової забудови одного з кварталів Ней-Гальбштадту, якого не існує на мапі України ось вже століття, але пам’ять про нього назавжди закарбована в історії унікальною архітектурною спадщиною.
Вишуканий український модерн, про який ще нагадують плавні лінії тригліфів-стрічок (символ країни, що стала їхньою другою батьківщиною) та молоти з книгою на щиті, як матеріальне втілення принципів існування менонітської громади.
Бешкетниця-Доля на прикладі однієї окремої будівлі вирішила показати весь тлін земного буття, круто змінивши служіння богу комерції на виконання суто соціальних функцій, хоча це і відбилося слідами занепаду на її зовнішніх фасадах.
Скромна адміністративна споруда колонії засновників, як наочне втілення менонітської тези про існування влади для людей, а не навпаки, згадку про що московські окупанти намагалися всіма засобами нівелювати протягом наступних двох століть.
Будівля, на стінах якої відбилася вся історія німців північного Приазов’я з їхніми періодами буремного розквіту та нищівного занепаду, як віддзеркалювання непростої долі української землі з кровожерливим та підступним сусідом зі сходу.