Залізнична станція Яремче

Історія

Залізнична станція Яремче (вокзал)
Залізнична станція Яремче

Нагальним для австрійської влади питання будівництва залізничної гілки Делятин – Яблуниця на початку 1890-х стало після усвідомлення необхідності нарешті транспортно пов’язати отримані більше ста років тому в наслідок розвалу Річи Посполитої українських, відокремлених Карпатською грядою земель з основною територією імперії, тим більше, що на той час почали все чіткіше промальовуватися економічні перспективи туристичного розвитку краю, а також центру постачання якісної деревини та пісковику.

В рамках прокладання колії через Яремче окрім одного з найбільших в Європі аркових віадуків (прольот центральної арки дорівнювався 65м завширшки) 1894 року побудови, в тоді ще селищі з’явилася невеличка власна залізнична станція, через яку в Центральну Європу почали масово вивозити цінну деревину та надміцний ямненський пісковик.

Це на початку ХХ століття розбещена європейська еліта розкуштувала смак солодкого карпатського повітря та кришталево-чистий смак води гірських річок в чарівному антуражі гуцульського села з його збереженими українськими культурно-побутовими традиціями та народними промислами, після чого на станції почали зупинятися дедалі більше пасажирських потягів.

Будинок шляхового обхідника залізничної станції в Яремче
Будинок шляхового обхідника в Яремче

Станційним будівлям, виконані в характерному для залізничних споруд Австро-Угорщини того часу стилі, дивом вдалося встояли під час запеклих боїв Першої світової війни 1914 – 1918 років місцевої локації, хоча вони і отримали ушкодження; саме залізничне сполучення на цьому напрямку зупинилося з-за підриву яремчанського віадуку витікаючими московськими військами в 1917-ому.

Повне відновлення карпатської цієї транспортної артерії чекало своєї черги за Польської республіки довгих десять років, поки гроші на проект не знайшлися у зовсім іншої країни, якій залізниця в цьому напрямку була вкрай потрібна для зв’язку зі своїм сувереном СРСР – 13 липня 1927 року в урочистій обстановці сполучення місцевим залізничним мостом було відкрите вдруге на кошти Чехословаччини (в попередні роки польська влада використовувала тимчасові дерев’яні конструкції).

Залізничний вокзал Яремче (міський фасад)
Залізничний вокзал Яремче

Яремчанські станційні споруди, що були відновлені і з перервою виконували свої безпосередні функції під час інтербеллуму та перших двох років радянської окупації (1939 – 1941), бойові дії Другої світової війни сильно пошкодили. У радянської влади, що з мовчазної згоди світу окупувала Україну за підсумками Ялтинської мирної конференції 1945-ого, гроші на відновлення залізничного сполучення Делятин – Ділове знайшлися лише два роки по тому (рештки старого старого австрійського віадуку просто були розібрані, а їм на заміну прийшли залізо та бетон).

Залізничний вокзал з супутніми спорудами після довгих десятиліть московської окупації та перших важких років відновлення української незалежності після 1991-ого, нарешті в 2010-х дочекався своєї капітальної реконструкції, тому залізничні ворота міста зараз стрічають своїх чисельних гостів з усіх куточків планети, виблискуючи на яскравому гірському сонці новою фарбою.

Архітектура

Залізничних станційний комплекс зведений в традиційному для Австро-Угорщини початку ХХ століття неокласичному стилі між єдиною залізничною колією (в районі вокзалу розгалужується на три з пероном та двома додатковими пасажирськими платформами) та автошляхом Мукачево-Івано-Франківськ. Він складається з безпосередньо вокзалу, будинку шляхового обхідника та колишніх майстерень шляхового господарства (зараз будівля банку).

Майстерень шляхового господарства Яремчанської залізничної станції
Майстерень шляхового господарства станції

Вокзал – асиметрична двоповерхова т-подібна в плані споруда з двома парадними фасадами з двома різнооб’ємними кутовими ризалітами (більший в три вікна з півночі та акцентованою центральною частиною з боку центральної міської площі). Його окрасою слугують масивний кутовий та отворів (перший ярус коробових арок) руст, прості лиштви з домінантою замкового каменю прямокутних вікон першого поверху та другого – без, трикутний фронтон з центральним круглим слуховим віконцем великого ризаліту, фундамент в плитці та профільовані карнизи.

Станційні споруди: будинок обхідника – одноповерховий маленький, в одне вікно по фасаду з кутовим рустом та профільованим лобовим карнизом; майстерні – півтора ярусні з напівмансардним дахом, прикрашені чотирма щипцями люкарн, плиточним облицюванням фундаменту та простими віконними лиштвами.

Додаткова інформація

Адреса: Україна, Івано-Франківська обл.,м. Яремче, вул. Свободи, 268.

Як дістатися

Автотранспортом по трасі Н09 (Мукачево – Івано-Франківськ – Львів), що проходить через Яремче по вулиці Свободи, вздовж якої на відстані зеленої зони розташований місцевий залізничний вокзал.

Громадським транспортом до авто / залізничного вокзалів Яремче (від першого по Свободи до південної частини міста три квартали, де розташований станційний комплекс).

Вікторія Шовчко

Переглянути розташування Залізнична станція Яремче на мапі

Обговорити статтю в спільноті