Комплекс Баал Шем Това

Історія

Комплекс Баал Шем Това в Меджибожі Комплекс Баал Шем Това

Він по праву вважається основоположником цілої течії в одній з основних світових релігій, яка налічує багато тисячоліття своєї історії. Його ім’я прославляють сотні тисяч, яким він подарував справжню віру і надію через боротьбу та удосконалення духа без нашарувань формалізму з відступом від закостенілих догматів. Ізраель бен Еліезер або Баал Шем Тов (або скорочено Бешт) (1698 – 1760) – єврейський цадик.

Його особливі стосунки з Небесами почалися ще тоді, коли перед смертю його п’ятирічного взяв на руки батько, щоб високо піднявши до гори, вимовити свій заповіт: “Не бійся нікого, окрім Бога одного”. Але відкрився людям майбутній всесвітньовідомий духовний наставник лише в тридцять шість років після довгого складного шляху крізь фізичні та духовні випробування (сиротинство, хедер, удівство, важка праця, наука), маючи за плечима величезний багаж знань та власного переосмислення іудейських догматів.

Бескінечні мандри українськими теренами для Баал Шем Това закінчилися в 1740-ому, коли він разом із дружиною та двома діточками перебрався до затишного містечка на злитті двох річок (Південний Буг та Бужок), щоб заснувати свою школу-єшива де проповідував хасидизм у всій його тісному зв’язку між людиною та Богом через прийняття крізь призму езотерики та кабали, а не складний набір правил та догм.

Каплиця над могилою цадика Ісраель бен Елізера Каплиця цадика Ісраель бен Елізера

Саме під надійним захистом фортечних стін Бешт знайшов той спокій, який дозволив йому двадцять років нести іудеям цвіт своїх знань, знайшовши сотні прихильників та здобувши за життя почесний титул цадика (пророка).

За його словом та зціленням коліна Ізраеліві стікалися до Меджибожу з усієї України, а з рукописних раритетів він лишив по собі лише кілька документів – ніяких релігійних праць чи нотатків, ніяких публічних виступів. Вся його проповідницька діяльність обмежувалася вузьким колом учнів, які сами після смерті свого лідера стали цадиками та розповсюдили хасидизм по всій Східній Європі, вступивши в серйозну суперечку з іудейськими лідерами.

Тіло Ізраель бен Еліезера за відсутності заповіту найшло свій вічний спокій на Сстарому (на зараз найдавніше збережене поховання тут датується 1555 роком) меджибізькому цвинтарі, щоб кожного року до нього поверталися багато поколінь його послідовників. Над могилою за його проханням не було збудовано жодного пам’ятника, але примхи природи швидко руйнували поховання, тому над ним один з місцевих столярів зробив дерев’яний намет-альтанку.

Десь в XIX столітті замість з’явилося невисока кам’яна споруда на чотирьох стовпах-опорах, а після радянської окупації українського Поділля в наслідок зброєнного захоплення влади в 1920-ому, протягом двох десятиліть майже всі рукотворні релігійні святині місцевої громади були сплюндровані в рамках атеїстичної боротьби за уми та серця нових “громадян” нової країни, хоча дивом старе єврейське кладовище збереглося.

Соціально-релігійний комплекс Бешта в Меджибожі Соціально-релігійний комплекс Бешта

З десяти дорадянських іудейських храмів Меджибожу вдалося вистояти лише Бейт Мидрашу (будинку навчяння) Авраама Гешеля з Апти, від синагоги ж першого хасидського цадика лишився лише фундамент – її було знищено під час Другої світової війни 1939 – 1945 років, а потім місцеві, серед яких майже не лишилося іудеїв, дорозбирали її на будматеріал.

Падіння релігійних заборон з розвалом чергової московської червоної імперії в нових реаліях української незалежності відновило хасидській громаді з усього світу доступ до її святинь, в тому числі могили Бешта, яка дуже швидко була впорядкована.

Протягом 1990-х над похованням першого хасидського духовного лідера в оточенні прилеглих могил з’явилася цегляна каплиця, а через декілька років поруч із цвинтарем коштом закордонної громади вимурована Нова синагога (присвячена святкуванню трьохсотлітнього ювілею від дня народження першого цадіка), яка стала міцем паломництва іудеїв з усього світу. На початку 2000-х на збереженому фундаменті була відновлена і його синагога за старими кресленнями.

Архітектура

Могила Баал Шем Това в Меджибожі Могила Баал Шем Това

Комплекс Баал Шем Това нині складається з сучасних будівель білої силікатної цегли на цементному розчині: каплиці і Нової синагоги серед дивом збережених давніх надгробків меджибізького єврейського кладовища.

Захисний будівля-купол над могилою першого цадика представляє собою прямокутну (наближається до квадрата) в плані споруду в два аркових вікна по фасаду під двосхилим дахом з масивними декоративними прямокутними фронтонами. Візуально збільшена за рахунок ряду невеличких аркових світлових вікон фризу її декором виступають кутові рустовані пілястри, архівольти віконних отворів, профільовані карнизи та поребрик, всі виконані методом фігурної цегляної кладки.

Нова синагога – прямокутна споруда на високому цоколі, що складається з трьох частин – невеличкої закритої тераси центрального входу портику із заходу, соціально-адміністративної центральної (двоповерховий із триступінчастим зменшенням на північ) та безпосередньо залу молитов на сході. Зовнішній декор будівлі повторює вбрання каплиці, але з тією різницею, що частково відсутній лобовий карниз, поребрик відокремлює фриз, присутня розбивка на дзеркала, а вікна на першому поверсі центральної частин прямокутні.

Додаткова інформація

Адреса: Україна, Хмельницька обл., смт Меджибіж, вул. Баал Шем Това, 24

Як дістатися

Автотранспортом по трасі Е50 (М12) (Ужгород – Тернопіль – Хмельницький — Вінниця — Кропивницький – Дніпро — Донецьк), а далі по Т2319 (Стара Синява – Требухівці). В селищі по Войтовича – Баал Шем Това до однойменного комплексу.

Громадським транспортом з Хмельницького / Вінниці до повороту на Меджибіж, а далі попутним чи пішки – до фортеці. Поховання першого цадика знаходиться в чотирьох кварталах північніше фортеці по вулиці Баал Шем Това.

Вікторія Шовчко

Обговорити статтю в спільноті