Автомобільний австрійський міст в Яремче

Історія

Старий австрійський автомобільний міст в Яремче (опори) Старий автомобільний міст в Яремче

Він зводився зовсім для інших, практичних, цілей, а став мовчазним пам’ятником імперії, якої вже століття не існує на мапі світу, та надійним охоронцем двохсотрічної історії успіху Яремче, яке поглинуло свого творця та стало найбільшим туристичним центром Прикарпаття – опори австрійського автомобільного мосту через Прут і зараз височіють між двома сучасними спорудами-братами на південній околиці Яремче.

І хоча за даними Йосифінській метрики станом на 1787 рік в одному тільки південному присілку Дори вже проживало вісім сімейств, повноцінний шлях Делятин – Яблуниця почали будувати лише під час перебування на посаді станіславійського (івано-франківського) старости Францішека Краттера (на посаді з 1821 по 1833 роки). Саме він став головною рушійною силою запуску його до реалізації.

Той проект південного шляху окрім іншого передбачав будівництво мосту через бурхливий потік Пруту в районі невеличкого поселення Яремче. Він являв собою муровані з ямненського пісковику несучі опори з дерев’яним полотно проїжджої частини нагорі і огорожею в стилі фахверк.

Опорі австрійського та новий залізничний міст Яремче Опорі австрійського та новий залізничний міст

Некваплива реалізація, що було пов’язано з відсутністю великих комерційних інтересів бо фільварок на той час в долині було обмаль з-за обмеженості орної землі, а інші види промислів ще не були достатньо розвинені, тривала ще чотирнадцять років після уходу Краттера. На момент закінчення робіт (1847 рік) в районі Стежки Довбуша вже існувало кілька приватних вілл.

Коли цінність карпатської деревини та перспективність курортного напрямку Прикарпаття для Австро-Угорської імперії перевищить витрати на будівництво залізниці в кількох десятках метрів від яремчанського автомобільного мосту з’явиться один з найбільших залізничних віадуків Східної Європи – повністю мурований він був одним з ключових елементів ділянки Делятин – Вороненка відкритої в 1895-ому.

Не пройде і двох десятиліть, за яке Яремче встигне впевнено увійти до реєстру туристичних центрів Карпат, і Перша світова війна 1914 – 1918-х на роки зупинить розвиток краю, в тому числі через руйнацію транспортних магістралей в районі Яремче тікаючими московитами в 1917-ому (залізничний акведук було підірвано, а дерев’яне покриття, вже автомобільного, мосту – пошкоджене).

Підґрунтя південної колони старого австрійського мосту Підґрунтя південної колони старого мосту

Польська республіка, під владою якою через зраду європейськими союзниками опинилися ці українські землі в період інтербелуму, відновила обидві сполучні ланки курортно-дачного селища з «великою землею» вже на початку 1920-х, що не склало особливих труднощів з автострадою, але залізничному довелося майже десятиліття задовольнятися тимчасовими металевими конструкціями замість найбільшої арки.

Потім розпочата Москвою і Берлином Друга світова 1939 – 1945 років вогняним смерчем прокотиться через українську землю, старі яремчанські австрійські мости знов частково будуть зруйновані.

Окупаційна радянська влада через якийсь час з-за примхливого характеру Пруту вирішить побудувати нову автомобільно-пішохідну залізобетонну значно вищу ділянку траси Делятин – Яблуниця через бурхливий потік, а опори старого – полишить на волю часу.

Південна опора австрійського автомобільного та новий залізничний міст в Яремче Південна опора австрійського мосту в Яремче

Однак місцевий пісковик та австрійська техніка, окрім привабливого естетичного вигляду, виявилися набагато міцнішими за інженерні досягнення радянських тимчасовців – ті давні підпірні колони і зараз прикрашають сучасне місто, а московське набуття часто доводиться капітально ремонтувати.

Архітектура

Дві дворівневі тумби з ямненського пісковику представляють собою в плані сильно витягнуті овальні колони, що покояться на кам’яному підґрунті русла річки Прут на відстані кількох метрів від берега між новими залізничним та автомобільним мостами на південній околиці Яремче.

Окрім цікавої загальних форми самих опорник конструкцій (дворівневий витягнутий овал, що поступово зменшується) з тесаного не шліфованого каменю вони прикрашені на верхньому ярусі посиленими гранованими кутами, а по боках для посилених кронштейнів дерев’яних елементів шляхового полотна з каменю зроблені спеціальні об’ємні уступи, які зараз, без виконання функціонального призначення, більше схожі на елементи декору.

Додаткова інформація

Місце розташування: Івано-Франківська обл., м. Яремче, вул. Свободи (південна околиця).

Як дістатися

Автотранспортом по трасі Н09 (Мукачево – Івано-Франківськ – Львів), яка в південній частині Яремче перетинає Прут по новому автомобільному шляху.

Громадським транспортом до авто / залізничного вокзалів Яремче, а потім вздовж вулиці Свободи до сучасного мосту, поруч з яким із річкового потоку височіють опори старого австрійського.

Вікторія Шовчко

Обговорити статтю в спільноті

Поділитися в FacebookДодати в TwitterДодати в Telegram