Стадіон "Металіст" в Харкові

Історія

Харківський стадіон "Металіст" Стадіон "Металіст" у Харкові

Молода країна рад після перевороту 1917-ого і перших років її становлення вимагала крім партійної релігії нових напрямків реалізації нерозтраченої енергії трудової людини. Не довго думаючи одним з них був обраний спорт як найбільш масове і менш витратне. Тим більше, що будівництво майданчиків і стадіонів поклали на плечі трудових колективів підприємств в неробочий час.

До Харкова у столичної влади руки дійшли в 1925-ому, коли особистим розпорядженням всемогутнього наркома міжнародної торгівлі Анастаса Мікояна (1895 – 1978) на місці Свято-Духського цвинтаря по проекту студента заочного архітектурного відділення Зіновія Пермиловського (1905-1968)), що виграв конкурс, було розпочато будівництво стадіону, що на початку свого існування отримав ім’я «Металіст» на честь курирувавшої його профспілки.

Рекламний плакат до ЄВРО 2012 стадіону "Металіст" в Харкові Рекламний плакат до ЄВРО 2012 в Харкові

Згідно з планами партії урочисте відкриття спортивної арени з нестандартною і нерівній біговою доріжкою, єдиною західною трибуною в лісах і відповідним нормам футбольним полем відбулося 12 вересня 1926 року лише завдяки працівникам місцевого паровозобудівного заводу, силами яких все це було побудовано. Апофеозом розважального дійства, що зібрало, як рапортували радянські газети, вісім тисяч глядачів, став товариський футбольний матч між «Металістом» та дніпропетровською збірною, що закінчився в нічию з рахунком 2:2.

Звичайно ж роботи з реального завершення проекту тривали, і знову урочисте відкриття 26 травня 1927-ого вже перейменованого на честь його творців в «ХПЗ» стадіону, але на цей раз вже більш підготовленого зі спортивними залами, роздягальнями, асфальтованих півкілометровим велотреком, гандбольної і легкоатлетичної майданчиками і … знову не цілком закінченими залізобетонними трибунами на п’ять тисяч чоловік, що не завадило харків’янам обіграти на ньому в першому міжнародному матчі команду з Саксонії з рахунком 4:3.

Лише восени того ж року західний і північний насипні вали з лавками були закінчені, що було приурочено до десятиліття революції, і на три роки закріпило за харківським стадіоном звання головної футбольної арени України.

Південно-західна частина трибуни харківського "Металіста" Південно-західна частина трибуни

А вже через шість років у зв’язку з відкриттям конкуруючого стадіону Динамо (1931) комінтернівський спортивний центр вкрай потребував реконструкції, в ході якої з’явилася східна трибуна місткістю п’ять тисяч чоловік з величезним спортивним залом під нею, а західна розширена до шести тисяч посадкових місць. Естетичний вигляд облагородили статуями фізкультурників, квітковими вазонами і зеленими насадженнями. У 1940-му його з невідомих причин перейменували на «Зеніт».

Під таким ім’ям від пережив весь воєнний період і чотири повоєнні роки, поки у повсталої з руїн Україні руки дійшли до напівзруйнованого спортивного серця другий столиці (з розгортанням бойових дій Другої світової війни завод, що його курував, спішно був евакуйований за Урал, щоб внести вагомий внесок у Перемогу випуском знаменитої Т-34, а його залишене напризволяще дітище сильно постраждало від бомбардувань і місцевих жителів, які розібрали всі дерев’яні конструкції на дрова).

Відновлення стадіону почалося лише в 1949-ому, а вже на наступний рік він приймав на своєму полі перейменованому як і його команда на «Дзержинець» групу «Б» футбольного чемпіонату союзу. Спортивну арену разом з командою ще раз перейменують («Авангард» в 1956-му), перш ніж вона поверне свою первісну назву «Металіст» (1963), під яким вона відома і донині.

Південна трибуна стадіону ФК "Металіст" в Харкові Південна трибуна стадіону ФК "Металіст"

Чергова реконструкція стадіону почалася в 1966 році і з перманентним успіхом тривала майже чотири десятиліття. На її початковому етапі були добудовано північні і південні стенди, збільшивши загальну кількість глядацьких місць до сорока тисяч, з’явився навіс над західною та північною трибунами, встановлено електронне табло, споруджена дренажна система, що стала запорукою кращого в Україні футбольного газону. Пізніше у комплексу з’являться волейбольне та баскетбольне поля (1970), через дев’ять років буде демонтована південна трибуна (її тоді так до кінцяі не відновлять) і перебудована західна (1998).

Приурочена до ЄВРО 2012 реконструкція, а по суті здебільшого зведення наново, харківського стадіону «Металіст» почалася в червні 2007 року, через півтора роки 5 грудня матчем Металіст – Оболонь відбулося урочисте відкриття оновленої спортивної перлини.

З тих пір почався зоряний етап у кар’єрі спортивної арени Харкова – він був визнаний гідним прийматиме фінальні матчі розіграшу Кубка України, ігри національної збірної і навіть мав честь бути учасником грандіозного дійства ЄВРО 2012 (три гри). Так що зараз «Металіст» по праву носить звання одного з найкращих стадіонів країни і з упевненістю дивиться в майбутнє, з 2017 року перебуваючи на посаді домашнього для чемпіона України «Шахтар» (Донецьк).

Архітектура

Турнікети секторів 36-40 стадіону "Металіст" в Харкові Турнікети секторів 36-40 харківського "Металісту"

Реконструйована одноярусна домашня арена ФК «Металіст» (Харків) нині вміщує тридцять п’ять тисяч чоловік (126 місць для людей з обмеженими можливостями) на площі двадцять вісім тисяч квадратних метрів (чаша і приміщення), причому відповідно до нормативних документів захист всіх місць для сидіння від атмосферних опадів стовідсотковий. Висота будівлі до конька даху максимально становить 33м (3 – 5 поверхів).

Загальна площа комплексу складає 7,08га. Поле з 97% натурального газону має розміри 105м х 68м і оперезане по периметру біговою доріжкою. Його освітлюють прожектора потужністю 2000 люкс, а для зручності глядачів на території розміщено 33 зовнішніх і внутрішніх монітора, а також два електронних табло.

Додаткова інформація

Адреса: Україна, Харківська обл., м. Харьков, ул. Плеханівська, 65.

Посилання

Як дістатися

Автотранспортом по трасі М03 (Київ – Лубни – Полтава – Харків), М26 (Харків – Запоріжжя – Сімферополь) або М27 (Харків – Бєлгород). З Харківської об’їзної по проспектах Московському / Гагаріна – вул. Молочній – вул. Плеханівській до стадіону «Металіст».

Громадським транспортом по залізниці / автобусом до вокзалів Харкова, а потім міським (метро / трамвай / автобус), що прямує до станції / зупинки «Спортивна» або «Метробудівників».

Виктория Шовчко

Переглянути розташування Стадіон «Металiст» на мапі

Обговорити статтю в спільноті